„LAETUS nodo”
Kilar, Kowalski, Lutosławski, Magin, Szymanowski, Tansman
Spektakl „LAETUS nodo” łac. ( barwny węzeł ) w choreografii mgr Zofii Czechlewskiej, wieloletniej tancerki solistki Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” to autorski projekt twórczy, powiązany z tematyką polskich rytmów tanecznych na przestrzeni XX wieku począwszy od neoklasycyzmu przez II polowe XX wieku, aż po współczesność.
W dziele występuje podział na cztery pory roku, obrazowy i emocjonalny w swoim wyrazie i odczuciu, odzwierciedlający osobiste emocje i wrażenia w stosunku do międzyludzkich zależności.
Priorytetowy łącznik stanowi folkloryzm jako środek wyrazu części interpretacyjnej warstwy muzycznej spektaklu. Niewątpliwie spektakl ten będzie uświetnieniem i hołdem dla Twórców Polskiej Muzyki XX wieku dla których folkloryzm był częścią inspiracji emocjonalnej w konfrontacji ze stylizowaną warstwą ruchową.
Wykonawcy:
- soliści baletu: Marta Baranowska, Milena Burchardt, Monika Cegiełkowska, Paulina Tworek, Piotr Cegiełkowski, Adam Czechlewski, Marek Kulig, Krystian Olszowski, Łukasz Zasik
- śpiew acapela: Anna Klimczak
Idea dzieła artystycznego:
Treść spektaklu opiera się na bazie emocjonalnej warstwy międzyludzkich zależności i wzajemnych poszukiwań ludzkich; czasem zaskakujących, czasami wzmacniających w nas pozytywne emocje.
Spektakl zbudowany jest z czterech obrazów - czterech duetów tanecznych symbolizujących pory roku:
- Wiosna - czas rozkwitu, marzeń i budzącej się chęci do życia;
- Lato - czas miłości, związku, spełnienia i burzliwych nadziei;
- Jesień - czas rozterek, przemijania i nostalgii;
- Zima - czas pełen snu, myśli oraz przyszłości.
Pojawiające się w warstwie muzycznej poszczególnych kompozycji liczne tematy, zmiany rytmiki i nastroju - pozwalają na zbudowanie emocjonalnego obrazu, w którym prawa logiki nie zawsze obowiązują.Efekty wyrazowe muzyki w uzupełnieniu ze współczesnym ruchem tworzą nową jakość i styl, zaś budowanie napięcia, wyhamowania stają się bazą w budowaniu dramaturgii i ekspresji scenicznej.
Trailery spektaklu
Autor: Wojtek Korpusik